Twitter osana yrityksen markkinointia

Twitter on 140 merkin lyhytviestipalvelu, jossa käyttäjät julkaisevat lyhyitä kommentteja ja toteamuksia liittyen erilaisiin aiheisiin. Se soveltuu erinomaisesti myös yritysten viestintään, koska kaikki twiitit ovat julkisia ja palvelussa on helppo rakentaa ja pitää yllä yrityksen brändiä. Twitteriä pidetään tällä hetkellä jopa tehokkaimpana kanavana asiantuntijaviestintään.
Twitter on Suomessa Facebookia uudempi tuttavuus, mutta sen käyttö on ollut koko ajan suuressa kasvussa. Käyttäjät kehuvat sitä mielenkiintoisimmaksi ja koukuttavimmaksi sosiaalisen median kanavaksi, ja se näyttääkin profiloituneen erityisesti ajankohtaisten uutisten ja tapahtumien kommentointiin, sekä niistä syntyvän julkisen keskustelun tapahtumapaikaksi. Facebookissa ihmiset jakavat kuulumisiaan ja YouTubessa videoitaan, mutta Twitterissä parhaiten leviävät uutiset ja terävät mielipiteet.
Twitteristä voi hakea lisämyyntiä, kontakteja tai liikennettä yrityksen www-sivuille, mutta Twitter-strategiaakin kannattaa hieman pohtia jo ennen tilin luomista. Selkeän suunnitelman jälkeen itse toteutus onkin enää tekemistä vaille valmis. Asiantuntija voi aktiivisella Twitter-viestinnällään tuoda itseään ja osaamistaan esille, sekä tutustua uusiin kiinnostaviin kontakteihin. Suurempien yritysten markkinoinnissa on tärkeää saada mahdollisimman laaja-alainen osanotto, niin tuotannon, myynnin kuin tukiprosessienkin henkilöstöstä, osallistumaan keskusteluihin ja rakentamaan yhteistä sovittua brändiä omalla asiantuntemuksellaan.
Hyödynnä Twitter-vaikuttamisen eri osa-alueet ja työkalut. Panosta mielenkiintoiseen ja yrityskuvasi mukaiseen profiiliin ja mieti, mitä ja milloin kannattaa julkaista. Käytä apunasi hashtageja, Twitter-listoja ja -apuohjelmia. Muista twiitata myös kuvallista sisältöä, sillä saa tutkitusti enemmän näkyvyyttä.