Mikä on hashtag ja miten sitä käytetään

Jos käytät sosiaalista mediaa, olet epäilemättä törmännyt hashtageihin – noihin lyhyisiin linkkeihin joita edeltää risuaitamerkki #. Hashtagit eli avainsanat saattavat näyttää hämmentäviltä ja tarpeettomilta, mutta itseasiassa ne ovat kätevä tapa kommunikoida verkossa. Hashtagit tekevät aiheista, ilmauksista ja sanoista klikattavia linkkejä julkaisuissasi. Kun klikkaat tällaista linkkiä, avaat listan julkaisuista joissa on käytetty samaa hashtagia. Hashtagit auttavat siis muita löytämään julkaisuja heitä kiinnostavista aiheista. Tunnetuiksi hashtagit tulivat jo vuonna 2007 kiitos Twitterin. Sittemmin ne ovat levinneet läpi lähes jokaisen sosiaalisen median, joista tunnetuimpia ovat Facebook, Google+, Pinterest, Instagram, Tumbrl ja Reddit.
Jotta julkaisusi saisi näkyvyyttä, tulee sinun käyttää aihepiiriisi relevantteja hashtageja. Ennen julkaisun postaamista sinun kannattaakin miettiä, mitkä tagit ovat aihepiirisi yleisimpiä tageja. Käyttäessäsi suosittuja tageja tavoitat enemmän potentiaalisia seuraajia ja tykkääjiä. Yhteen julkaisuun ei kannata käyttää liian montaa tagia ja yleensä 1-3 per julkaisu onkin riittävä määrä. Jos hashtagisi sisältää monta sanaa, kannattaa ne erotella toisistaan isoilla alkukirjaimilla, jotta tagisi olisi helppolukuisempi, esimerkiksi #MitenKäyttääHashtagia.

Vinkkejä yleisten hashtagien käyttöön:
– Etsi yleisiä hashtageja esimerkiksi vakoilemalla millaisia tageja seuraajasi, kilpailijasi tai yhteistyökumppanisi käyttävät.
– Kommunikoi ihmisten kanssa jotka käyttävät kanssasi yhteistä hashtagia – oli se sitten retweetti, tykkäys Facebookissa tai kommentti Instagramissa.
– Älä ”spämmää” julkaisuasi täyteen yleisillä hashtageilla. Se saa sinut näyttämään tyrkyltä, eikä vakuuta kuluttajiasi.

Joskus kuitenkin oman hashtagin luominen saattaa olla eduksesi. Markkinoidessasi yritystäsi, saattaa oma hashtag lisätä brändisi tunnistettavuutta. Käytä esimerkiksi kampanjasi tai yrityksesi nimeä tai iskulausetta jonka ihmiset tunnistavat (tai tulevat tunnistamaan). Luo hashtagi joka on uniikki ja kuvaa yritystäsi. Etsi tagiasi Twitteristä, Instagramista, Pinterestistä, Facebookista ja Google+:sta ennen kuin lyöt päätöksesi lukkoon. Jos esimerkiksi yrityksesi nimi on yleinen, valitse erilainen hashtagi kuvaamaan sitä. Pidä hashtagisi lyhyenä ja ytimekkäänä, jotta se on helppo muistaa.
Alkuun päästäksesi voit kerätä inspiraatiota suomalaisten hashtagien kirjastosta.