Sähköpostin kirjoittaminen

Miten luoda hyvä

sähköpostimarkkinointiviesti?

 

Hyvän sähköpostimarkkinointiviestin laatiminen ei ole salatiedettä. Sähköpostimarkkinoinnissa on tärkeää ottaa median suomat hyödyt irti, joita ovat mm. kohdennettavuus ja seurattavuus.
(Toim. huom.: sähkopostimarkkinointiviestillä tarkoitetaan tässä artikkelissa sähköpostitse lähetettäviä myynti-, tarjous- tms. kirjeitä. Niiden pyrkimyksenä on saada vastaanottaja tekemään haluttuja toimenpiteitä, joka lähes poikkeuksetta on hiiren napsautus oikeassa kohdassa.)

Ennen viestiä

Lähettäessäsi sähköisiä markkinointikirjeitä muista kunnioittaa alalla vallitsevia hyviä tapoja sekä luonnollisesti lakipykäliä. Sähköpostimarkkinoinnin hyvät käytännöt -artikkelissa on listattu huomionarvoisia asioita.
Toinen tärkeä miettimisen arvoinen asia on kohderyhmän valinta. Valitse siis kohdesegmenttisi ennen kuin alat kirjoittamaan näppäimistö sauhuten viestiäsi. Hyödynnä mahdollisimman tehokkaasti tietosi potentiaalisista asiakkaistasi ja pilko asiakaskuntasi sopiviksi segmenteiksi. Pieni on tässäkin kaunista.
Pienelle ryhmälle sanoman pystyy kohdentamaan tarkasti. Puhutteleva viesti takaa paremman lopputuloksen kuin silmitön ja kohdentamaton massapostitus. Pidä mielessäsi myös, että eri kohderyhmille pitää tarjota eri tuotteita.

Ensisilmäyksellä

Säännöt on kerrattu sekä kohderyhmä ja sille markkinoitavat tuotteet ovat selvillä. Pitäisi enää luoda tehokas markkinointikirje. Alla olevien ohjeiden avulla homma helpottuu kummasti.
Sähköpostimarkkinoinnissa otsikon tärkeyttä ei voi ylikorostaa. Kiinnostava otsake ratkaisee, pääseekö viestisi paistattelemaan silmien eteen ja kärrätäänkö se tylysti sähköpostien hautuumaalle eli postilaatikon roskakoriin. Tämä vielä korostuu, mikäli vastaanottaja ei entuudestaan tunne lähettäjää.
Vietä tarpeeksi aikaa otsikon parissa. Ammattikirjoittajatkin voivat käydä läpi kymmeniä versioita tärkeää otsaketta miettiessään. Monet jättävät homman viimeiseksi tehtäväkseen.
Hyvän otsikon pituus on enintään 50 merkkiä. Sitä pidemmät otsikot eivät välttämättä näy kokonaan sähköpostiohjelmien inboxissa. Otsikoihin ei kannata lisätä huutomerkkejä, sillä niitä viljellään yleisesti roskaposteissa. Kysymysmerkin käyttö on sen sijaan hyväksyttävää ja monet tehokkaat otsakkeet ovatkin kysymyksiä.

Ruumiinavaus

Toinen tärkeä elementti mainoksessasi on ensimmäinen kappale. Mielenkiintoinen otsikko saa lukijan avaamaan sähköpostin. Aloituskappale määrittää, lukeeko hän viestisi loppuun asti. Koukuta siis lukijasi terävällä aloituksella.
Pidä lukija mielessäsi, kun valitset kirjoitustyylisi. 60+ herrasmies ei arvosta samanlaista tyyliä kuin 15-vuotias teinityttö. Tyylin pitää myös sopia markkinoitavan hyödykkeen luonteeseen.
Ole ytimekäs ja korosta tärkeitä kohtia. Turha jaarittelu tappaa mielenkiinnon. Tuotteen ydinominaisuuksien luonnehtiminen riittää, kunhan sen tekee kiinnostavalla tavalla. Lisätietoja haluavat voit ohjata verkkosivuillesi. Mikä nyt tietenkin on koko markkinointiviestin tarkoituskin.
Mainoskirjeessä on oltava selkeä ”call to action” eli toimintakehotus. Usein se on ”Osta nyt”-tyyppinen käsky verkkosivuille ohjaavan linkin kera. Linkki voi johtaa myös esim. uutiskirjeen tilaamislomakkeeseen, tuotteen pdf-sivulle tai seminaarin ilmoittautumiskaavakkeeseen.
Monet markkinoinnin ammattilaiset kavahtavat ajatusta, että potentiaaliselle asiakkaalle annetaan liikaa vaihtoehtoja. Välillä toissijainen toimintakehotus on kuitenkin paikallaan. ”Osta nyt” -nappulan viereen voi sijoittaa ”Lisätietoja tuotteesta” -näpiskän. Näin kiireisimmät pääsevät heti tuomaan kahisevaa kassaasi, mutta tarjoat samalla itsellesi tilaisuuden vakuuttaa epävarmat nettisivuillasi.
Rakentaessasi linkkejä markkinointikirjeestäsi sivuillesi, ohjaa heidät välittömästi oikealle sivulle. Ostohaluiset kassalle, lisätiedon etsijät tuotesivuille jne.
Muista lisäksi muotoilla viestistäsi ”pelkkä teksti” -versio. HTML-kirjeet eivät näy kaikilla vastaanottajillasi.

Paikoillanne, valmiina…

Mainosposti on kyhätty ja kenties luulit, että vuolaiden hikivirtojen ja muutamien kyyneleiden jälkeen kirjeesi on vihdoin valmis valloittamaan kuluttajien sydämet. Ei ole. Edessäsi on vasta raakaversio. Seuraa testausvaihe.
Ensin kannattaa varmistaa, että mainoksesi näkyy oikein eri sähköpostiohjelmilla. Lähetä hengentuotteesi kollegoillesi eri palveluntarjoajien osoitteisiin ja tutkaile tuotostasi eri ohjelmien kanssa. Samalla saat tarpeellista apua oikolukuprosessiin.
Kun kaikki näyttää siltä miltä pitääkin, on A/B-testauksen vuoro. Prosessissa lähetetään pienelle otokselle kohderyhmästäsi kaksi hieman erilaista viestiä. Tällä tavalla voi kokeilla esim. kumpi kahdesta otsikkovaihtoehdosta saa vastaanottajat paremmin avaamaan viestisi. Kurieron analyysityökalu auttaa sinua tässä tehtävässä (lue analyysityökalusta: ohje seurantatyökalun käyttöön). Voit tutkia useita eri elementtejä, mutta keskity kuitenkin oleelliseen.
Lähettämisajankohtaa kannattaa myös miettiä. Sähköpostimarkkinoinnissa nyrkkisääntönä on, että yritysviestit kannattaa lähettää tiistai-torstai -akselilla ja kuluttajia kannattaa pommittaa viikonloppuisin. Tämä sääntö ei ole kuitenkaan kiveen kirjoitettu vaan asia riippuu paljon kohderyhmästäsi. Tätäkin asiaa voit testailla päästäksesi parhaaseen mahdolliseen tulokseen.

Jälkitoimenpiteet

Sähköpostimarkkinoinnin parhaita puolia on sen seurattavuus. Hommat eivät siis todellakaan lopu, kun Lähetä-nappulaa on painettu.
Tilastoja seuraamalla näet, kuinka moni ja kuka on viestisi avannut. Lisäksi näet, kuinka paljon linkkejäsi on seurattu. Klikkauksista saat hyviä myyntiliidejä, sillä tiedät kuka mistäkin on kiinnostunut.
Informaatiota hyödyntämällä pystyt kohdentamaan jatkotoimenpiteesi oikein. Kenties soittamalla potentiaalisille asiakkaille tai lähettämällä heille uuden, tarkemmin suunnatun markkinointiviestin.
Helppoa kuin heinänteko siis. Ja vaikka olisitkin kaupunkilainen, niin kyllä se heinän seipäälle heittely luonnistuu, kun vähän harjoittelet.

    Leave Your Comment Here